On May 16, JR East unveiled to the media the next generation of the Shinkansen, Japan's state-of-the-art bullet trains. The new series ALFA-X was presented in Morioka, Iwate Prefecture, in northern Japan, and is set to start operation in April 2030.
The vehicle is designed to reach 360 kph, a full 40 kilometers faster than the current models.
Testing over the next few years will focus, among other things, on ways to address the sound in tunnels and reduce wind resistance. The hope is that, as more testing is carried out between the stations at Sendai and Shin-Aomori, trains might even reach 400 kph by 2030.
The experimental model ALFA-X with 10 cars rolled into the station just after 1 P.M. to be showcased to the press. The dominating characteristic was its first carriage, with a 22-meter elongated and aerodynamic design resembling the shape of a nose. Models vary, with another version having a 16-meter-long nose.
The vehicle completed in May cost about ¥10 billion JPY (about $90 million USD). It is equipped with technology to reduce shaking during earthquakes and even includes a function that uses air to help it slow down faster.
JR東日本は16日未明、次世代新幹線開発に向けた新型試験車両「ALFA-X(アルファエックス)」の試験走行を盛岡駅で報道陣に公開した。現在の最高時速より40キロ速い360キロでの営業運転を目指し、技術データを収集する。
営業運転が終了した午前1時前、列車到着を知らせる放送がホームに流れ、先端部分の「鼻」が約22メートルの10号車を先頭に仙台方面からゆっくりと入線。約30分後に折り返し出発した。JR東によると、この日の最高速度は320キロだった。
車両は総工費約100億円をかけて今月完成。1号車の鼻は約16メートルと10号車より短く、トンネル進入時に車体にかかる圧力の違いなどを分析する。地震時の揺れを抑える装置や、空気抵抗を利用して素早く停止できる装置も搭載した。
試験走行は、令和4年3月まで東北新幹線の仙台-新青森間を週2回程度走る。